zondag 29 april 2012

Gekruide appelchutney

Mijn boekenplank in de keuken was vol, te vol. Tijd voor een opruiming. Lekker heel de zondagmiddag kooktijdschriften doorkijken en recepten uitzoeken. Wat wil ik nu echt gaan maken? Ze gaan allemaal in de map. Het eerste dat ik maak zijn de Glamorganworstjes en het is een succes. Daarna zijn de rundvleespasteitjes aan de beurt. Lekker met chutney staat er bij. Dat is nou iets dat ik wel wilde maken, maar eigenlijk niet goed durfde. Er zitten rode pepers in, dat heb ik nog nooit gebruikt. Ik heb eigenlijk ook nog maar een keer eerder chutney op. Een beetje spannend. Dus boek erbij en koken maar. Terwijl de pan staat te pruttelen vult de keuken zich met een pittige specerijenlucht waar ook wat zuurs in zit. Wat ben je aan het maken? Nou dat lust ik niet hoor! 'S avonds bij de pasteitjes zijn we maar met twee durfals. Maar het is lekker, kruidig, zoet en licht pittig. Het past inderdaad heel goed bij het rundvlees.

Dus hierbij het recept, het komt uit "Hoe word ik een goddelijke huisvrouw?" van Nigella Lawson.

500g appels
1 middelgrote ui
2 rode chilipepers
250 g bruine suiker
1 tl gemalen piment

1 tl gemalen kruidnagel
1/2 tl zeezout
zwarte peper
ruim 1 el gehakte of geraspte verse gember
3 1/2 dl ciderazijn

2 schone potten met een inhoud van een 2 1/2 dl 

Appels schillen en grof hakken. Ui fijn hakken. Pitjes uit de pepers halen en pepers fijn hakken. Alles in de pan doen en het mengsel op een matig vuur 30-40 minuten koken tot het dik wordt. Schep in de hete schone potten en sluit ze.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten