woensdag 20 juni 2012

Bietensalade

Meestal eten we bietjes gekookt en geraspt met aardappelen en iets er bij, maar ik had al eerder gehoord dat je er ook een salade van kan maken. In het boek `Altijd iets te vieren` staat een recept met rauwe of gekookte bietjes en appel. Dat leek mij wel wat. Ik heb het wel iets aangepast; in plaats van geitenkaas heb ik feta gebruikt en in plaats van bosui een fijn gesnipperde ui. In het recept kun je kiezen voor rauw geraspte bieten met geraspte appel of gekookte biet in schijfjes. Ik heb de bietjes gekookt, laten afkoelen en gepeld. Om ze daarna in blokjes te snijden, net als de appel. Drie van de vijf inwoners van de keuken in de polder vonden het lekker, de andere twee hebben liever de traditionele bieten. Gek genoeg was degene die meestal niet zo in is voor nieuwe dingen, nu wel enthousiast.
Ingrediƫnten
4 gekookte  bieten gepeld
3 frisse appels (ik had yunami)
2 el balsamicoazijn
4 el rode wijnazijn
4 el olijfolie extra vierge
1 kleine ui
1 pakje feta

De bieten in blokjes snijden en in de schaal doen. De appels schillen, in blokjes snijden en bij de bieten in de schaal doen. De ui fijn snipperen en samen met de olie en azijn door de bieten en appel mengen. Twee derde van de feta boven de salade verkruimelen en er door mengen. Daarna als garnering de rest van de feta boven de salade verkruimelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten