dinsdag 5 juni 2012

Courgettepannenkoekjes

Al een paar keer heb ik recepten voorbij zien komen van courgettepannenkoekjes. Het leek mij heel lastig, courgette is een vrucht met aardig wat vocht. Valt dat dan niet zo uit elkaar, bakt het niet vreselijk aan en krijg je ze uiteindelijk dan wel heel uit de pan? Van de week zat ik te bladeren in het "Vier seizoenen kookboek" van de Albert Hein. En ik kwam ze weer tegen. Dan moet het toch maar eens van komen. De eersten mislukten, maar ja dat is toch eigenlijk altijd zo met pannenkoeken? Het beslag was ook wel erg vochtig. Dus heb ik er een paar extra lepels bloem door gemengd. En ik heb kleinere hoeveelheden in de pan gedaan. Het lukte, er kwamen mooie pannenkoekjes uit. Het testpanel besloot dat ze lekker waren en in het assortiment mogen.
Ingredienten
2 courgettes grof geraspt
2 eieren
3 bosuitjes of een halve fijngesnipperde ui
rasp van de schil van een geboende citroen
4 el bloem of meer om een dik beslag te krijgen
peper en zout
Eieren, ui, geraspte citroenschil, peper en zout door elkaar klutsen. De bloem zeven en er door roeren. De courgette door het beslag mengen. Als het nog te dun is, kun je er extra bloem toevoegen. Olijfolie in de pan goed heet laten worden. Kleine lepels beslag in de pan leggen. Op het moment dat er zich een korstje vormt onder de pannenkoekjes, kun je ze voorzichtig draaien. Als je er een aantal klaar hebt kun je ze warm houden in een schaal met een deksel er op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten