dinsdag 7 augustus 2012

Cake met gedroogd fruit en noten ofwel fruitloaf

De keuken in de polder is ook de basis voor drie opgroeiende jongens. Drie opgroeiende jongens betekent een huis vol actie en herrie. Wedstrijdjes, stoeien en ja soms plagerijen en ruzie. Maar ook dankbaar als er iets lekkers te eten is. Afgelopen zondag werd de oudste vijftien. Dat vierden we met een barbecue, waar natuurlijk ook wat lekkers voor bij de koffie en thee moest zijn. Omdat ik altijd bang ben dat we tekort komen, besloot ik naast de andere baksels een fruitloaf te bakken. Het recept komt uit "The Great British Bake Off ; How to Bake" en laat ruimte voor eigen variatie voor de vulling, het zit tussen een brood en een cake in en blijft lang lekker. Wat in dit geval betekent dat de jongens er nog een paar dagen lol van hebben. Ik heb er deze keer een beetje veel kokos in gedaan, waardoor hij nogal snel uit elkaar valt. Je kunt hem maken zoals je wilt. Alleen rozijnen, noten en rozijnen of luxer gedroogd fruit, al dan niet gecombineerd met noten. In een kleine tearoom in Schotland zag ik dat er geroosterde fruitloaf  werd geserveerd. In ons vakantieverblijf heb ik toen als experiment een halve krentenbol in de toaster gestopt, terwijl mijn gezin mij aankeek of ik gek was geworden. Maar het was echt heel lekker. Dus als je fruitloaf stevig genoeg is, is dit zeker de moeite waard om te proberen. Alleen een beetje boter er op en klaar!

Ingredienten
175g boter
150g suiker
400g bloem
een flinke snuf zout
4tl bakpoeder
300 gram gedroogd fruit en of noten
125 ml melk op kamertemperatuur
2 grote eieren

1 groot cake of broodblik (900 g of 26x12,5x 7.5 cm) ingevet
De oven voorverwarmen op 180 graden Celsius. Boter en suiker langzaam verwarmen totdat de boter gesmolten is. Bloem zeven en in een mengkom mengen met het zout, bakpoeder en het gedroogde fruit. Eieren en melk samen los kloppen en bij het mengsel in de mengkom gieten. Ook de boter en suiker toevoegen en met een houten pollepel goed doorroeren. het beslag (dat vrij stevig is) in de vorm doen en goed verdelen. Ongeveer een uur bakken. Als de bovenkant mooi goudbruin is en een prikker er schoon uitkomt, is de fruitloaf klaar. 20 minuten laten afkoelen in de vorm en daarna verder laten afkoelen op een rooster. Als de fruitloaf helemaal is afgekoeld, kun je hem direct eten. Maar het is lekkerder om hem in folie te wikkelen en 24 uur te wachten voor je hem gaat eten. Je kunt de fruitloaf ongeveer 5 dagen bewaren in een luchtdichte container.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten