zondag 12 augustus 2012

Jam, jam en nog eens jam...

Vorige zomer heb ik voor het eerst zelf jam gemaakt. Het is iets wat ik vroeger altijd zag als ik bij mijn opa en oma logeerde. Eerst met de fiets naar het bos om massa's bramen te plukker. Daarna terug naar de keuken, waar mijn oma de vruchten in een grote pan deed met een berg suiker. Na een poosje zag je een borrelende paarse "lava" die heerlijk rook. Ook mijn vader maakt jam. Hij heeft een volkstuin, waar hij emmers aardbeien, bessen en frambozen oogst. Deze opa-jam vindt gretig aftrek in ons gezin. Zelf heb ik frambozen, bessen, pruimen en bramen in mijn tuin. Op kleine schaal en dat was een probleem. Teveel om zo op te eten, te weinig om jam te maken. Dan maar gaan rekenen. Aan de hand van het pak geleisuiker heb ik nu berekend dat je voor iedere 250g fruit 100g geleisuiker nodig hebt. Als ik dan teveel heb om op te eten, maak ik er nu ook zelf jam van. Soms combineer ik verschillende soorten fruit. Dus naast de opa-jam, staat er nu ook frambozen-bessenjam, rabarberjam en pruimenjam in de voorraadkast. En dat komt makkelijk op. Want naast boterhammen met jam, yoghurt met jam, zijn er ook scones met jam, cake met jam en vast nog meer lekkere dingen met jam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten