donderdag 25 oktober 2012

Chocoladecakejes met ganache



Zelf vind ik chocolade op zijn tijd best lekker, maar de kleine en grote mannen hier in huis zijn er echt gek op. Zo kan het gebeuren dat ik in Antwerpen even een leuk winkeltje binnenloop en het hele stel daarna terugvind bij de chocolaterie. Op de blog van Marian van `Avonturen in de keuken` vond ik deze heerlijke cakejes. Ze zijn inderdaad eenvoudig te maken en erg lekker. Met wat hulp van de mannen om de chocolade fijn te maken en de vormpjes in de plaat te zetten, was het klusje zo geklaard. Ik had uiteindelijk 24 cakejes, maar met een logeerpartij in het vooruitzicht is dit geen probleem. Deze lekkernijen zijn zo uitgedeeld en opgesnoept. Het recept staat nu in mijn persoonlijke receptenboekje, om het niet meer te vergeten.


Hierbij het recept van Marian;

Ingrediënten
80g boter op kamertemperatuur
280g suiker
200g bloem
40g cacaopoeder
een snufje zout
1 el bakpoeder (of een tl als je zelfrijzend bakmeel gebruikt)
2 grote eieren
Voor de ganache;
200g pure chocolade
2 dl slagroom

Verwarm de oven op 190 graden en zet de papieren vormpjes in de muffinplaat. Mix de boter, suiker, bloem, cacaopoeder, zout en bakpoeder door elkaar met een mixer (of met je handen) tot het mengsel kruimig is. Doe de eieren in een kom en meng met de melk. Voeg het eimengsel in twee keer bij het boter-bloemmengsel en klop goed door. Verdeel het beslag over de vormpjes tot ze voor tweederde gevuld zijn. Bak de cakejes 18-20 minuten tot ze gerezen zijn en een prikker er schoon uitkomt. Laat ze afkoelen op een rooster.
De ganache;
breng de room tot het kookpunt in een steelpannetje, haal van het vuur en voeg de fijngehakte chocolade toe en roer. Dek af met plastic folie en zet in de koelkast tot de ganache opgesteven en smeerbaar is geworden.
Als de cakejes zijn afgekoeld een stukje van de bovenkant snijden en de holte vullen met een theelepel ganache. Dekseltje er weer op en de bovenkant bedekken met ganache.
Bewaar de cakejes in de koelkast.
Klaar voor de ganache!

1 opmerking:

  1. Dank je wel Diana, voor je link naar mijn blog!
    Het doet me heel veel plezier dat je dit recept hebt uitgeprobeerd en dat het in de smaak viel!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen