dinsdag 11 december 2012

Rode kool met appel, walnoten en roomkaas



Gisteren was ik in een mum van tijd terug bij mijn eerste oventje. Al lezend in een kerstblad van de supermarkt kwam ik er net zo een tegen. Het heet nu een snackoventje, maar het kan ook een appeltaart aan, zoals het blad schreef. Ik heb het heel lang gedaan met mijn kleine oventje, tot ik een echt fornuis met oven kreeg. En daarna nog een keer, toen we verhuisden en de keuken nog moesten verbouwen. Ik heb er van alles uit getoverd; appeltaarten, cake, koekjes, forel, saucijzenbroodjes, gegrilde aardappeltjes en nog meer. Het ding kon verrassend veel aan. 1 keer vloog het in de brand, maar zelfs dat overleefde het. Het volgende recept maakte ik toen ik net samenwoonde en het oventje mijn inbreng was in onze keuken. Het recept kwam uit zo'n dun boekje met thema recepten, vegetarische dit keer. Het boekje heb ik niet meer, maar het recept zit in mijn hoofd. Toen was het een succes en nu weer. Tegenwoordig komt de schotel uit een echte grote-mensen-oven.

Ingrediënten
1 kleine rode kool of een halve grote.
een ui
boter
2 goudreinetten
200g roomkaas
100g gepelde en grof gehakte walnoten
kaneelstokje
laurierblad met 2 kruidnagels
een tl gemalen kaneel
2 dl witte wijn
zout naar smaak
paneermeel

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Snipper de ui en fruit de ui in de boter. Snijd de rode kool heel dun en schep hem door de ui. Blus na 5 minuten af met de wijn, voeg zout naar smaak en het kaneelstokje en het laurierblad toe. Laat de kool met de deksel op de pan even stoven.
Schil in de tussentijd de appels en snijd deze in blokjes. Meng de appel met de roomkaas, gemalen kaneel en de walnoten. Schep de rode kool in de ovenschaal en verspreid het roomkaas/appel/walnotenmengsel over de rode kool. Strooi de paneermeel over de schotel en dek af met aluminiumfolie. Zet de schotel in de oven, haal na 20 minuten de aluminiumfolie van de schotel en laat de paneermeel mooi bruin kleuren. Je kunt de schotel combineren met aardappels.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten