woensdag 14 augustus 2013

Limonadesiroop van rode bessen




Naast het maken van sorbetijs van vers zomerfruit, stond ook het zelf maken van siroop voor limonade nog op mijn verlanglijstje. Deze week kreeg ik zo´n anderhalve kilo rode bessen aangeleverd, een mooi moment om te proberen siroop te maken. Ook dit recept vond ik in een van de Home Made boeken (zomer). Eerst een grote pan opgezocht en daarna aan de slag gegaan. De schoongemaakte bessen, samen met het water aan de kook gebracht en laten koken.


Ondertussen gezorgd dat de flessen brandschoon zijn (zie frambozenazijn). Na een kwartier zachtjes koken en af en toe de bessen plat drukken is de siroop klaar. Nu alles door een fijne zeef in een grote kom of een grote maatbeker laten lopen. Daarna met een trechter de flessen vullen. Voor het zeven en gelijk in de fles laten lopen via een trechter, ben ik zelf niet handig genoeg, daarom gebruik ik een schone schaal of maatbeker om de siroop in op te vangen. Om daarna de siroop met behulp van een trechter in de flessen te gieten.


Dan de flessen afsluiten en laten afkoelen. Als ze helemaal zijn afgekoeld, kun je de siroop in de koelkast een paar weken bewaren. Trek in een glas? Dan naar smaak een laagje siroop in het glas en aanvullen met gewoon koud water of met bubbeltjes water. Lekker fris! De gekookte vuchtenpulp kun je nog door de yoghurt of over een bolletje ijs doen.

Ingrediënten

500g rode bessen of bosvruchten of aardbeien of andere vruchten die je lekker vindt. Schoongemaakt en zo nodig kleingemaakt.
250 ml water
350g suiker 

Als de siroop nog wat te dun is, kun je deze nog even terug doen in de pan om verder in te koken. De siroop dikt ook nog wat in als deze afkoelt. Doordat de siroop van verse vruchten is gemaakt is hij wel wat troebel. 

4 opmerkingen:

  1. leuk recept! ik ga het zo maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan ik er ook hele vruchten in laten of later er aan toevoegen na het koken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Willemien,
    ik denk dat dat wel kan, daar heb ik nooit over nagedacht, vruchtjes in je limonade. Gewoon proberen. Ik hoor graag of het werkt.

    BeantwoordenVerwijderen