vrijdag 16 mei 2014

Kaasscones met spekjes.


Soep met zelfgebakken brood stond er op het menu, roggebrood. Een brood van enkel roggemeel. Het recept opgezocht in het boek van Paul Hollywood (How to bake), alles afgewogen en gemengd om te gaan kneden. En toen las ik verder, oeps, de rijstijd was al vier uur voor de eerste rijs. Gevolgd door nog eens drie uur. Dan zou ik om tien uur ´s avonds een broodje voor bij de soep hebben. Dan maar even improviseren. Al bladerend kwam ik een recept tegen voor kaasscones. Snel klaar en ook heel lekker. Omdat ik nog wat verweesde spekreepjes in de koelkast had liggen, werden het kaasscones met spekjes. En het roggebrood? Dat heb ik ook gebakken na al dat rijzen, het was lekker, maar ik maak het nog een keer. Helemaal tevreden was ik nog niet.

Kaasscones met spekjes


voor 8 scones

125 g zelfrijzend bakmeel
125 g volkoren tarwemeel
1/2 tl bakpoeder
1/2 tl zout
150 g geraspte kaas
50 g spekreepjes (kan ook worden weggelaten)
150 tot 175 ml melk
1 ei los geklopt

oven voorverwarmen op 220 graden
bakplaat

Het meel samen met het zout en de bakpoeder mengen in een mengkom. Honderd gram van de kaas en de spekjes toevoegen en er door mengen, het grootste deel van de melk toevoegen. Roeren of met de handen het geheel tot een samenhangend deeg maken. Er kan meer melk worden toegevoegd. het deeg moet niet echt worden gekneed. Zodra het bij elkaar blijft is het goed. Het is een vrij nat en plakkerig deeg. Haal het deeg uit de kom en leg het op een licht bebloemd aanrecht. Maak er een platte cirkel van ongeveer 2 1/2 cm dik van. Snijd deze cirkel in acht driehoekige stukken. Leg ze op de bakplaat en bestrijk ze met het losgeklopte ei, strooi er de resterende 50 g kaas over. Bak de scones ongeveer 15 minuten en ze gerezen en mooi goudbruin zijn. Dezelfde dag opeten of invriezen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten