zondag 4 mei 2014

Pulled pork


Pulled pork staat al een poosje op mijn to cook lijstje. Het recept dat ik in 'Home Made winter' (Yvette van Boven) had gevonden, hield in dat ik een rookoventje moest maken. Vast heel lekker, maar ik zag het niet helemaal gebeuren hier. Net een stap te ver. Dan maar geen pulled pork. Totdat ik het kookboek 'Wat Katie eet' in handen kreeg. Daarin stond een recept voor pulled pork zonder rookoven. Voor elkaar dus, want verder is het eigenlijk geen moeilijk recept. Je gaart langzaam een groot stuk varkensvlees totdat het zo gaar is dat je het mee twee vorken uit elkaar kunt trekken; pulled pork! De recepten uit beide boeken heb ik gecombineerd; de manier van bereiden in de oven van Katie Quin Davies en de rub voor het vlees van Yvette van Boven. Wij aten er sodabread en spitskoolsalade bij. Verder saus naar persoonlijke voorkeur (mosterd, chilisaus, ketchup, aioli, etc.). Het is aardig wat, dus geschikt voor een feestje of voor als je nog wat over wil houden voor je lunchboterhammen.

Ingrediënten 

Voor 8 personen of voor minder en de lunchboterhammen
1,5 kg varkensschouder (bij de slager)

voor de rub:
2 tl zout
2 tl paprikapoeder
1/2 tl chilipoeder
2 tl basterdsuiker

oven voorverwarmen op 160 graden
braadslede en aluminiumfolie

Het vlees met zwoerdzijde naar beneden in de braadslede leggen en inwrijven met de helft van de rub. Vlees omdraaien en de andere kant inwrijven. Braadslede afdekken met aluminiumfolie en in de oven schuiven. In vier tot vijf uur garen totdat je het vlees makkelijk met twee vorken uit elkaar kunt trekken. Na twee tot drie uur even kijken of er nog genoeg vocht in de braadslede zit. Als dit niet zo is, er heet water bij gieten zodat het vlees niet uitdroogt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten